A Skytrax elemzése alapján felállított legfrissebb légitársaság-rangsort néhány hete hozták nyilvánosságra Londonban. A fapadosok sorrendjének összeállításához az üzleti adatok mellett például a légitársaságok honlapjainak használhatóságát, a korrekt árközlést, a menetrend betartását, vagy az ülések méretét és kényelmi szintjét is figyelembe vették.
A ranglista elkészítéséhez természetesen az utasok véleményét is figyelembe vették a Skytrax szakemberei. Az utasok azt is minősítették, hogy mely légitársaság milyen fedélzeti plusz-szolgáltatásokat kínál. Így kerülhetett az európai listán az előkelő harmadik helyre a Niki Lauda által alapított osztrák NIKI, amely szendvicseket, rágcsálnivalókat és újságokat is biztosít utasainak térítésmentesen.
Bár a fapadosok Európában továbbra is erősödő piaci szereplők lesznek, a legújabb sikertörténetek Ázsiában születnek, ami érthető, hiszen jelenleg ez számít a legnagyobb piacnak. A skála másik végén a dél-amerikai és a közel-keleti régió áll, amelyeket csupán két-két cég képvisel a listákon, így itt a legjobb három cég helyett csak kettőt sikerült megnevezni. Ezekben a régiókban ugyan több kisebb légitársaság is működik, de ezek többsége olyan pici, hogy a felmérésben érdemben nem lehetett számolni velük.
Jönnek a tengerentúli járatok
A fapados légitársaságok számának növekedésével nemcsak az utasok száma nő, hanem egyre több újszerű megoldással lehet találkozni. A legtöbb fapados cégnél egyetlen osztályra foglalhatnak jegyet az utasok, de az összesített első helyezett JetStar például magasabb kategóriájú -StarClass - helyeket is értékesít, az Oasis pedig turista- és business-osztályon is kínál helyeket.
A JetStar, az abszolút győztes
A különböző kategóriájú jegyek bevezetésére elsősorban a tengerentúli járatok indításával - az Oasis ilyen - kacérkodó légitársaságok számolnak. A hagyományos modell szerint a fapadosok a rövid távú járatokon a legjövedelmezőbbek, a hosszú távú járatokat működtető fapadosok ugyanakkor az olcsóbb és drágább jegyekkel és a magasabb kategóriájú, de a hagyományos légicégek árainál még mindig olcsóbb szolgáltatásokkal szerezhetnek helyet maguknak a piacon.
Szakértők szerint a fapados cége következő nagy dobása épp a tengerentúli járatok indítása lesz. A már említett Oasis jelenleg is közlekedtet járatokat London és Hong Kong között, s újabb, amerikai járat indítását tervezi, a Ryanair mindenható ura, Michale O'Leary szintén nemrég közölte, hogy hosszú távú járatok műköüdtetésére alapít céget. A hagyományos társaságok pedig ismét felköthetik a gatyát, ha állni akarják a versenyt.
Forrás: origo